fredag 25 januari 2013

WEEE! LÄSARFRÅGA!!! :) Och denna ska jag ta mej tid att besvara nu!

Här kommer en läsarfråga! Har nyss börjat läsa din blogg å blev sååå avundsjuk på din LA resa... :D
Jag undrar hur du kom i kontakt med dina roommates? Och hur ni hittade er lägenhet? Är det svårt att hitta en (bra) lägenhet där?

Ja bodde som sagt med 3 svenskar. 

Linnea (blondie #1) lärde jag känna i Januari när vi drog iväg på resa tillsammans. Vi fick kontakt via en resesida på nätet och "klickade". :D Så vi skypade några månader innan men träffades första gången irl på flygplatsen i Amsterdam när vi var påväg till Miami, och vi kom jätte bra överens redan från första början! 

Redan då visste Linnea att hon skulle plugga i US och hade fått kontakt med Frida (blondie #2) eftersom de skulle gå i samma skola. Linnea tyckte ja skulle följa med men de tyckte jag lät omöjligt och dumt -varför skulle jag det? Men vi höll kontakten och med tiden blev de bara mera självklart att ja skulle åka. När ja tänkte efter var det ju tanken på att inte åka med som var dum, och inte tvärt om! De va ju ngt jag drömt om. 

Så en dag vakna jag och hade helt plötsligt bestämt mej. Jag skulle med till LA! Ungefär samtidigt hade Frida också fått kontakt med Jennifer (the dark one;)) på nätet och plötsligt var vi 4. Fixade en facebook grupp var vi planerade och diskuterade för att se om man hade ungefär samma värderingar och funderingar -och de hade vi! 

En av de första utekvällarna i LA med de bästa roomies ever! 
Frida & Jennifer träffades 2 gånger innan de flög tillsammans till LA. Eftersom jag då var på Tomorrowland och Linnea jobbade så åkte de andra 2 veckor innan oss för att fixa boende. Vi hade letat efter olika möjligheter innan på nätet så man visste lite vilket område och i vilken prisklass det rörde sej om. Sen gav vi över ansvaret till Frida & Jennifer. De bodde på hotell i 2 veckor under tiden som de gick runt och letade efter nått passligt boende, och de gjorde ett super jobb! 

Det fanns mycket att titta på, men problemet med de flesta lägenheter var väl att de ville ha en deposition på typ 6 tusen, vilket ju ingen av oss hade råd med. Men de hittade också en lösning på det, vilket innebar att vi betalade typ 1000 dollar för att ett speciellt företag skulle betala vår deposition. Skillnaden var att vi inte fick tillbaka pengarna, vilket ju företaget fick efter att de lånat ut dem. 

Så boende kan va lite komplicerat. Men är man fokuserad och vet man vad man ska göra så går det vägen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

tills vi ses igen

take care