söndag 8 september 2013

Ye! En läsarfråga och det känns som att världen är med mej igen!

Frågan var om hur jag fick mitt jobb här i Dubai och det ska jag glatt svara på, here we go!

tamtamtada, jag ansökte! :)

Shaaa, de var faktist så enkelt. Egenligen hade jag en helt annan plan. Men ekonomin var ju inte på topp, så det ända jag visste var att jag behövde ett jobb, som alla andra, för att kunna genomföra den. Alternativet var att söka ett jobb hemma och antagligen förbli där några månader tills jag sparat ihop en flygbiljett. Sen tänkte jag att nääää, de måste finnas nått roligare än så. Hade faktist tänkt åka över till Norge eller UK för att jobba och googlade som en tok efter seriösa arbetsförmedlingar i dessa länder, och det är inte svårt att hitta om man vill. :)

Hittade dock en annons på en engelsk sida om Dubai och tänkte nåja - man kan ju alltid pröva! De hade skrivit information om att de fixar boende och flyg och det var just det jag behövde eftersom jag inte hade tillräckligt tjock spargris då än för att åka själv.

Ni vet om man söker lägenhet nånstans ska de ofta ha deposition (några hundringar extra när man flyttar in, som man sen får tillbaka men ändå). Är det en möblerad lägenhet eller ska man bo i ett litet rum med främlingar? Ska man bo på hotell tills man hittar ett ställe och hur mycket är en flygbiljett? Ska man söka jobb först eller ska man fixa lägenhet och söka jobb sen? Ja ni vet -de är en del att tänka på men visst löser det sej om man tar en sak i taget.

Jag kände mej lite för bekväm dock så ja tänkte att vi kör på färdigt fixat. ;) Man blev ju lite förundrad eftersom det lät "för bra". Det jag inte visste då och kunde ha sparat mycket oro över vore ju om jag tagit reda på hur vanligt det är här i dubai att jobbet fixar allt till en. Nästan alla jobb faktist. Jag tänkte mest att nåja - jag får se dubai och kan åka hem om det suger. Mer behövde jag inte. Skulle nog beskriva mej själv som dum men smart, och ja vet ni håller med. ;) Man ska ju självklart vara försiktig vilket jag tänker på varje dag(!!!!), men man måste ju chansa lite! :)

Så. Jag såg denna annons, jobba i dubai och slog till. Hade ju inga direkta erfarenheter av servitör (table hostess) eller att jobba på nattklubb men drog fram allt som kunde ha varit gynsamt och det ledde till min första skype intervju med min nuvarande boss. Ingenting är omöjligt och alla börjar vi ju nånstans! Han föreslog dock p.g.a. min "goda engelska" om ja ville ha ett hostess jobb med bättre lön och det tackar man ju inte nej till! :) Så jag sände helt enkelt en cv och hade 2 intervjuver, bad en bön och got lucky. Och jo, det var en hel bunt som ansökte kan jag meddela, och jag utan erfarenhet fick det. Kan inte påpeka det tillräckligt många gånger när jag säger allt är möjligt, man måste bara pröva!

Och jobbet jag fick är det enklaste jobbet jag haft, det roligaste och bäst betalt med ett amazing team som är min nya lilla familj. Bra så! Men månne jag har möjlighet att fullfölja min plan after a while? Who knows? ;)

2 kommentarer:

  1. Altså de e faktiskt jättejätteintressant att läsa din blogg, man får se en annan sida av världen av nån som kommer från samma ställe även om man int e där själv. :P

    Ja fundera bara, Mathias verkar ju förstå o e okej me att du e borta, men har ni nån gräns för hu länge? Eller väntar han snällt på att du kommer tillbaka även om du e borta i fast 5 år?

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för svaret! :)

    SvaraRadera

Bloggintresserade

tills vi ses igen

take care