onsdag 2 juli 2014

Men vänta, vad hände där? Vadå Paris?

Ja för att göra de uttjatade mer uttjatat så har ni ju hört att man måste hålla igång för att inte bli uttråkad. Så de kom en kväll när jag plötsligt bestämde mej att åka till Paris. Jag hade hört att det går ett tåg, bara 4 stationer från var jag för tillfället bor, under vattnet till Paris. Och det tar bara 2,5 timme. Ok, taget! De måste man ju bara pröva tänkte jag.

När jag sen fick veta att några av mina riktit bra vänner från Dubai skulle "hem via" i 2 dagar bestämde jag mej för att ta chansen och möta upp dem där. Bokade en biljett 10 på kvällen, printade ut den vid 2 am, kom hem vid 4 och steg sedan upp kl 7 för att packa väskan och ta kommande tåg. Så återigen blev det en spontan resa.

Och jag fick den bästa första upplevelsen jag kunnat få i Paris! Så hiiimla roligt att se mina vänner igen och känslan när man verkligen ses igen är ju lite ofattbar. Konstaterade några gånger att "jaha de hade man ju inte räknat med...". Så himla roligt vi hade! och än en gång blev jag erbjuden att följa med tillbaka och jobba med dem. ;)

(på tal om det sprang jag i misstag på en annan vän från Dubai här en kväll också. De är ju ramadan där borta nu så alla lämnar landet. Men sååå varm man blev i hela kroppen när man sågs. Otippat med att få en sån trygghetskänsla när nått välbekant dyker upp i en främmande ny situation. Åh va vi kramades å så bra de kändes!! :))

Ok, men back to Paris. Första kvällen var det "the end of the fashion week i Paris" och vi var inbjudna till en privat klubb. Måste dock meddela att jag aldrig i mitt liv sett så konstiga människor och i början var de väldigt laaame där. Men sen jäklar sänkte vi 3 flaskor tequila på 6 personer plus champagne och det var nog den bästa kvällen jag haft på länge. Snacka om att spåra haha (spåra in a god way folks!) Sen fick ja självfallet en rundtur i paris också. Har pratat franska, ätit lyxmiddagar, suttit och smuttat på champagne på uteserveringar och käkat creps! Och sett eiffeltornet, och upplevt fotboll i France. (de som vet hur fotboll och France fungerar borde va lite imppad nu iaf! nu när Algeria förlorade hade de en hel gata full av poliser och polisbilar för folk gick på som om de var galna! De brukar också slå sönder alla skyltfönster längsmed hela gatan så alla poliser var verkligen på helspänn! scary hah)

Så vad tyckte jag om France?

Bra:

- Jag älskade alla små uteserveringar man kunde sitta på. De hade bara placerat pyttesmåbord längsmed gatorna och de var alltid så mycket folk som satt och umgicks! Drack vin eller ett glas rose och bara njöt av staden. Gulligt också att de oftast placerat alla stolar nära varann så folk satt och titta ut mot gatan. (måste ta en bild från google här så ni verkligen förstår vad jag menar) :) Och fast de inte var nått extra var atmosfären bara så mysig!

- De va rent och fint! Här i london kan ja känna att de är lite halvsmutsigt eftersom standarden inte är så bra och de t.ex. slänger ut sopor på gatan varje kväll för att sopbilen plockar upp det under natten eller följande morgon. Paris hade dock inga sopor och det gillade jag, förstås. På nått vänster har jag inprintat i mitt huvud att Lndn och Paris är lite liknande så miljömässigt - fast de är de ju absolut inte.

London är ju packat med parker och träd överallt vilket bidrar mest till varför jag gillar detta stället. De hade ju inte Paris. Men ändå - nånstans där så känns de lite lika. På nått märkligt sätt. ...... fast de är ju faktsit så olika! wierd.

(måste riktit understryka att allt plus med London kommer från all naturkänsla som finns. gillar inte annars L speciellt mycket överlag. Packat med turister också så man kan knappt röra sej inne i stan, och all attitude som finns här asså.... nää det L annars har att erbjuda finns på andra ställen också :))  I dubai finns inget utomhus och knappt i LA heller. Fast de har ju palmer istället. Jag älskar palmer. Men paris har inget av dem, nada. Men de har mysiga uteserveringar... älskar uteserveringar. ;))

Konstigt:

- Vanligtvis när jag åker iväg klarar man ju sej väldigt bra med engelska (Både L.A, Dubai och London) men i France fick man alla menyer på deras egna språk och de ville verkligen helst använda sej av det franska språket. Hade ju med mej proffsiga fransmän så de gjorde inget för min del - men skulle jag ha turistat dit själv skulle jag nog upplevt mej själv som lite obekväm kan ja tro. Fast de hade jag ju också hört innan, att fransmän är tjuriga om man inte försöker på deras språk :b Men en bra upplevelse ändå och så roligt att försöka sej på nått nytt :)

-Ännu mer konstigt var att de hade Euro. Vet inte varför jag reagerade så starkt på det. De passa bara lixom inte. hahah Dirham, Dollar, Pund - ja tack. Men euro när man inte är hemma, de va ba konstigt.

Men vad jag fortfarande saknar med både L & P. Här finns ingen beach. Och inte heller speciellt många pooler som man är van med från Dubai och US - som har båda. Kåmbe man från Laasmo böv man vattni hejlt enkelt. En sommar utan stand, njä - dags å börja dra vidare eller? ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

tills vi ses igen

take care