fredag 25 september 2015

Så saker jag lagt märke till under mina senaste travel weeks. Att Hong Kong har berg och vattenfall. Hur kineser inte kan köa. Att filippinerna pratar superbra engelska men är väldigt sneaky och rude. Att Kuala Lumpur är en ren storstad och ser mer ut som Dubai än Thailand (who would have thought) och att cairns är underbart fint och är förvånad att folk inte pratat mer om denna location än vad de gör.

Så gå tillbaka från början, var slutade jag? Phillippines? Efter att ha spenderat 3 veckor all over I de landet så måste jag tyvärr berätta att de inte var för mej. Visst underabara stränder och vatten, och speciellt boracay, men ja blev som en liten barnslig devil där I slutet. Folket var inte alls trevliga. Servitörer sucka, hotell personal sisi, och alla försökte lura en på pengar. Stället är billigt för locals men är man turist ska man minsann betala. Och där börja man ju känns sej lite barnslig när man blev irriterad "why do I have to pay 50 when I know its only 20!!?!" Ni vet 50 pesos är ingenting för oss, några fjuttiga cent. Men när man vet att de tar 3 dubbla pris sometime och att de sagt från början ett pris men I slutändan blir det så mycket mer för att "väskorna väger så mycket" eller "nån hjälpte att bära" eller "vanliga biljetter är slut så ni måste betala business för o komma med". Bullshit. Jag bär gärna min väska själv de 2 metrarna bara du inte drar den ur händerna på mej. Ja blev tjurig och spenderade way to much money för den vänliga själ jag är och ger dem vad de ber om. Önskar ja hade kunnat kick their ass istället.

Efter phillippines åkte vi till Kuala Lumpur. Även här missade jag en av mina flygbiljetter. Hamna o boka en utresebiljett innan jag lämna Hong Kong och trodde jag bokade en för 2 veckor framåt. Well not really. Om jag skulle ha använt den biljetten skulle jag fortfarande vara I Philippines och skulle antagligen ha orsakat a big scen vid dethär laget så vi bokade ett nytt flyg helt enkelt, utan refund ofc..

Men kl då?! Wow! Inte alls vad jag hade förväntat mej at all! En ny positiv överraskning. Hade inte en aning om vad o förvänta men de var ju rent och fint o natur o jaaa, de känndes lite som ett wannabe Dubai med de höga tornen o stora shopping malls. Tummen upp för KL, ett nice hotell och finally "riktigt" mat. :) vi var ut en kväll också. Skulle "ta en öl" men sluta med en sjuk fyllekväll hahaha oväntat minsann. Även om vi festa ganska så ordentligt så är jag ganska säker på att vi fick nån dålig alkohol. Både jag o m låg och prata med toaletten ända till  sunrise och de händer I princip aldrig. Och den nivån på dålig som det var på, de va no joke.

Anyway. Skönt med några dagar på samma hotell efter flängande hit och dit under en tid. Kändes som att vi rest flera månader med allt man hunnit se och once again, fast de är så roligt att uppleva allt detta så tar de massvis med energi. Så slappande och mysande I kl några dagar innan nästa 10hs flyg var mer än perfekt.

Ni observanta läste redan I början att jag är I cairns nu. Oh ja, back in oz och jag är back in love. Alltså jag älskar australien. Verkligen.

Anlände och hade ingen plan at all vad jag skulle göra här. Ni vet jag tog min spontanitet till another level och hade inte ens ett hotell innan jag satt I arrival terminalen och skulle ta en taxi .... nånstans.

Everything turned out good tho. En natt på hostel och resten I ett supermysigt hus som påminde om en finsk sommarstuga ish, fast ett riktigt hus. Med tvättmaskin utomhus, alla fönster på vid gavel och fläktar I taket. Alltså som ett typiskt australiensiskt countryside hus man ser på TV. Sa jag att ja älskar oz?

Hyrde bil och körde upp längs kusten två dagar, så fint! Väg längsmed havet I flera timmar och blått vatten. Bara de fact att sitta i front seat och lyssna på hög musik gjorde underverk för själen och kändes lite extra lyxigt, de är nån månad sen sist. Haha vad jag inte visste var att cairns är full av krokodiler. Varje strand hade varningatexter för krokodiler, att man inte ska simma. Lol well no prob for me. Haha

Och vad gör man uppe vid great barrier reef om inte åker ut med båt och checkar it out, so I did. En hejldag på sjöön och dök för andra gången I mitt liv. Jag var så rädd I början, seriously, nästan panikade haha men när man såg all beauty där nere hade man minsann annat att tänka på. Underbart!

Hade velat åka ner till Whitsundays också, som alla andra turister. Men att sitta 6 timmar I buss ner för att se en fin strand, som ser lika ut som alla andra fina stränder, för en till dyr bussresa tillbaka kändes lite onödigt så bestämde att boka ett flyg ner till melbourne istället som jag hör så himla mycket bra om. Finally. Och som vanligt sista minuten flyg och ännu igår kväll hade jag ingenstans att bo. Men kommer ni ihåg mitt motto? He fixar no se! And once again, it did.

När jag kom tillbaka till aus hade ja tänk att åka tillbaka till gold cost för att jobba lite men kom fram till att de är tråkigt med samma ställe igen. Så tänkte stanna I melbourne en tid nu. Jobb och boende fixat innan läggdags igår och nu sitter jag på morgonflyget ner. Spännande :)

Mitt visa börjar ju lida mot sitt slut ska försöka suga upp de sista ur detta underbara land. Ångrar helt att jag inte gick för ett second work and holiday visa, men everything happens for a reason - right? :) over and out for this time xxx

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

tills vi ses igen

take care