onsdag 24 september 2014

Och följdfrågan som jag får när ni får veta att ja ska resa, bortsätt från att ni undrar destinationen, är "nå va sejr m tå?"

..... Let´s take it from the beginning.

Folk brukar vara glada å nyfikna å fråga lite frågor när de hör att ja ska resa igen. Men sen kommer ofta det skedet när de ska försöka "få mej att förstå" (wtf? what?) att det är lika bra att vara hemma. "nå no sku du ju kuna byri lämn hej nu", "ir int e fäädi rejst?" "jamen nåår ska du byri studer tå, du vejt ju att du int få na ordenli arbejt utan en utbildning" "kanski ett ritti arbejt?" "ja ha int na behov åv att rejs ja, ja har e bra jä hejm". För att sen avsluta med den brilljanta kommentaren "janå, no ska man väl rejs tå man e ung" -vilket ofta verkar duga för att avsluta den konversationen eftersom det på nå sätt kändes som ett ok svar för att acceptera att this is what i want to do.

However så gör dessa situationer mej upprörd, att det känns som att jag ibland behöver förklara varför jag reser och måste övertyga andra om att det är ngt bra, för att slippa höra deras suckar. (like a give a fck anyway)

Mår du bra av att gå på promenad uppmuntras du att göra det. Kanske nån blir taggad av att läsa å studera, then do it. älskar du att träna är det ok att vara besatt av det eller varför inte baka några kakor om det är vad du brinner för. Vill du bli läkare är det ingen som frågar "är du säker på att du vill sätta ner så mycket tid av ditt liv på att studera, tänk om du glömmer att njuta av ditt liv".

Och jag är även allergisk mot tänk om meningar! Tänk om, tänk om. Vadå tänk om? Tänk om du lever ett helt liv utan att leva för att du är rädd alla tänk om! 

Jag mår bra av att resa! ...och det är ju inget nytt. Jag är för nyfiken för att gå miste om världen and this is what i life for. Vore det värt att utesluta en sådan glädjekälla bara för att tänk om......

Så hur sammankopplar vi detta med m?

Först och främst är det en av de dummaste frågorna jag får - vad han tycker. Vad tror ni själva? Precis, congratulation - you just got the answer!

Enligt många är ett förhållande ngt var man ska vara tillsammans hela tiden, annars är man inte kär eller så har man ett dåligt förhållande eller bara är super wierd för att man låter sin partner t.ex. follow her dreams.

Visst, i totally get your point. Men ibland önskar jag att ngn skulle tänka ngt i stil med "gud vilket par de är, att de klarar sånt" "tänk att de kan välja vem som helst and break up straight away, men fortfarande vill vara tillsammans - vilken kärlek" "Vad nyfiken jag blir på vad de har som gör att de älskar varann så mycket...?" "Tänk vad häftigt att de kan ha ett annorlunda förhållande, att de får det att fungera på sitt eget sätt och inte behöver vara som alla andra", "tänk att de, fast det kan va så svårt, väljer att stay together - that must be something".

Men vänta...... såg jag inte på fb att ni skulle hyra ut ert hus? is this a break up?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

tills vi ses igen

take care